Pages

Friday, March 23, 2012

Kadar Gaji Minimum

Akhirnya pihak kerajaan mengambil pendirian yang begitu 'jelas' untuk melaksanakan kadar gaji minimum di sebalik 'never-ending political debate' yang masih rancak berlaku. Dengan ini, Malaysia akan termasuk dalam 'ranking' 90% dari negara-negara lain di dunia yang telah melaksanakan pendekatan ini. Mengikut laporan media, pengumuman secara rasmi akan dibuat oleh PM ketika sambutan hari pekerja pada bulan Mei nanti.
Sejak 'idea' perlaksanaan kadar gaji minimum ini dikemukan, ia telah menjadi 'topik panas' pelbagai pihak, khususnya dikalangan 'politician' dan 'populist' . Bermacam - macam ragam dan hujah... 'pros & cons' yang bermain di telinga kita...ia dihangatkan lagi apabila setengah media yang bersifat 'populist & bias' mula mengambil tempat sehinggakan masyarakat mulai keliru dan mula membina tanggapan yang tidak sepatutnya. Tambahan lagi, apabila wujud sesetengah majikan industri yang berasaskan industri kecil sederhana (IKS) mendakwa kedudukan kewangan mereka akan terjejas teruk sekiranya 'idea' ini dilaksanakan.
Ada 'sepuak' lagi yang melihat 'idea' ini sebagai 'gula-gula poltik' menjelang pilihanraya yang merupakan 'pertarungan hidup mati' parti pemerintah hari ini...tanggapan ini sukar 'dijustifykan' kerana ada yang menganggap ia hanya sekadar pandangan kalangan mereka yang berlainan ideologi dan fahaman politik.
Melihat kepada 'trend' perbalahan dan perselisihan politik yang akan 'never-ending' pada hari ini, bukan setakat dalam isu yang kita bincangkan ini, malah juga kepada isu-isu serata yang lain...saya cuba mengambil pendekatan untuk melihat dan memahami 'idea' ini daripada perspektif ataupun 'kaca mata' Islam, yang sepatutnya menjadi titik pertemuan dalam semua perkara.
Baik...Islam meletakkan kepentingan yang cukup tinggi terhadap aspek gaji yang dibayar oleh majikan kepada pekerjanya. Kadar gaji yang berpatutan amat penting, kerana ia akan mempengaruhi kuasa beli (purcashasing power) dan taraf hidup (living standard) individu dan masyarakat.
Perlu difahami, kejatuhan kuasa beli secara jangka panjangnya akan memberikan kesan kepada industri dan pengeluaran barangan pengguna secara keseluruhannya melalui jatuhnya permintaan terhadap barangan tersebut di dalam pasaran. Kejatuhan permintaan akan memberikan kesan kepada firma-firma yang menawarkan atau mengeluarkan barangan tersebut ke dalam pasaran. Seterusnya, kejatuhan penawaran akan menyebabkan aktiviti pengeluaran terpaksa diminimakan atau pengurangan kos terpaksa dilaksanakan termasuklah dengan memberhentikan sejumalah tertentu daripada bilangan pekerja yang sedia ada...begitulah putaran seterusnya yang tidak berhenti sekiranya isu kuasa beli ini tidak diambil peduli, khususnya oleh pihak kerajaan.
Cuma yang merumitkan keadaan, pihak majikan 'tidak sanggup' mengorbankan jumlah keuntungan sedia ada yang mereka perolehi...sebagai jalan mudah, mereka menaikan harga barang. Dan , kenaikan harga ini perlu ditanggung oleh pengguna. Ia seolah-olah 'cara halus' menarik kembali sebarang kenaikan gaji yang diberikan kepada pekerja mereka... dengan ini, masalah kuasa beli tidak akan dapat diselesaikan walaupun dengan perlaksanaan kadar gaji minimum, selagi mana tidak ada sifat 'qanaah' dikalangan majikan.
Menyebut tentang sifat 'qanaah' ini, ia juga perlu ditekankan dikalangan para pekerja...iaitu menerima kadar gaji yang selayaknya dengan apa yang disumbangkan kepada majikan. Adalah tidak sepatutnya, 'meminta-minta' gaji yang di luar sumbangan mereka apatah lagi di luar kemampuan majikan. Ini sebagaimana yang disebut oleh ALLAH SWT dalam Surah al-Baqarah, ayat 79 yang bermaksud:
'...kamu tidak menganiyai dan tidak pula dianiaya'
Jelasnya, kedua-dua pihak perlu berada dalam ruang lingkup yang adil. Menganiyai pekerja bermaksud tidak membayar kadar gaji yang munasabah dengan khidmat mereka. Manakala, menganiyai majikan bererti memaksa majikan membayar pada kadar yang melebihi kemampuannya...kadang-kadang para pekerja tidak menyedari bahawa mereka secara tidak langsung 'menekan' majikan apabila meletakkan nilai gaji yang cukup tinggi kerana kepakaran yang dimilikinya 'very rare in the market'.
Asasnya, perlaksanaan kadar gaji minimum ini adalah baik. Namun, ia perlu meletakkan nilai adil dan 'qanaah' baik dipihak majikan mahupun pekerja. Juga perlu dikaitkan dengan 'maqasid as-shariah' (tujuan pensyariatan sesuatu hukum). 
Firman ALLAH SWT dalam Surah Taha, ayat 118 - 119 boleh dijadikan 'benchmark' dalam menentukan kadar gaji minimum yang perlu dibayar, agar kedua-dua pihak terbela keadilannya:
'Sesungguhnya kamu tidak kelaparan di dalamnya dan tidak akan berpakaian dan sesungguhnya kamu tidak akan merasa dahaga dan tidak pula akan ditimpa panas matahari di dalamnya'
Akhir sekali, saya menyeru kepada semua pihak terutamanya dikalangan 'politician & populist' supaya meletakkan Islam sebagai titik-temu apabila berselisih dalam sesuatu perkara, kerana Islam melalui al-Qur'an dan hadis mampu memberikan penyelesaian terbaik, dalam erti kata membawa keadilan kepada semua pihak, tanpa mengira parti atau kumpulan mana yang didokong...kerana kita semua bukan setakat berkongsi  satu matlamat 1Malaysia, bahkan satu matlamat yang akan menentukan 'kedudukan terakhir kita, iaitu 1Akhirat... tidak guna kita berbalah kerana menegakkan kebaikan tetapi Islam terpaksa 'diterbalikkan'...Wallahua'lam...
Sekadar menginsafi diri - Abdul Hadi Jusoh.

No comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Host