Pages

Friday, January 29, 2016

Istiqomah Pasti Kemah Sokmo

Istiqomah amat dititikkan berat dalam Islam. Antara hikmahnya adalah untuk mengekalkan dan mengukuhkan kredibiliti diri seseorang atau sesuatu perkara yang sedang dilakukan.

Tindakan atau jalan cerita yang tidak pernah istiqomah dan bercelaru sejak daripada permulaannya, pasti akan membunuh kredibiliti terhadap pelaku dan apa yang dilakukan atau penyampai dan apa yang disampaikan, termasuk juga saksi dan apa yang disaksikan. Walaupun, seluruh instrumen kehidupan diangkut dan dikerah untuk mengukuhkan keyakinan terhadap kredibiliti yang sedang dipersoalkan itu.

Kredibiliti adalah sesuatu yang amat signifikan dalam kehidupan. Bayangkan, jika kita sebagai pekerja menerima arahan daripada majikan yang kandungan arahannya tidak pernah istiqomah bahkan bercelaru sejak daripada azali; seumpama, sekejap tidak, sekajap ya...sekejap masuk, sekejap keluar...sekejap ada, sekejap tiada...sekejap satu, sekejap dua...sekejap ambil, sekejap pulangkan...Apa kesan kepada perlaksanaan arahan tersebut? Dan, apa tanggapan kita sebagai pekerja terhadap majikan seperti itu? Apakah kita akan terus 'mendengar dan taat' dengan majikan tersebut? Atau, kita akan mencari jalan keluar untuk bertukar majikan?

Perlu diteladani, apabila hilangnya kredibiliti, pastinya apa yang sedang didokong dan dipertahankan, termasuk kuasa dan kedudukan akan sedikit demi sedikit makin hilang daripada pemiliknya, terutama apabila kuasa dan kedudukan yang diperolehi secara demokrasi atas kehendak dan pilihan rakyat.

Sebab itu, banyaknya tindakan atau panjangnya jalan cerita sesuatu kisah tidak penting, yang lebih penting adalah istiqomah dan tidak bercelaru.

Salam penghulu hari. Moga kita semua terus istiqomah dengan kehidupan yang bersumberkan syriat Allah melalui al-Qur'an dan Hadis. Kemah!

No comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Host