Pages

Sunday, March 3, 2013

Mencari Rezeki



Alhamdulillah! Dengan rahmat dan kasih sayang-Nya, kita masih berpeluang bertemu sekali lagi untuk lebih memahami dan menghayati keindahan ekonomi yang telah digagaskan oleh Islam, iaitu sebagai ad-deen yang lengkap dan melengkapkan seluruh agenda kehidupan umat manusia seluruhnya. Tujuannya hanyalah satu, untuk mencapai ‘al-falah’, iaitu satu kejayaan dua dimensi yang sememangnya tidak ada pada agama-agama lain di dunia ini selain daripada Islam; ‘fi dunya hasanah’ (kebaikan di dunia) dan ‘fil akhirat hasanah’ (kebaikan di akhirat).           
Jika pada tulisan yang lalu ia lebih berkisar kepada elemen pertama dalam falsafah ekonomi Islam iaitu rabbaniyyah (ketuhanan) dan signifikannya dalam pengagihan sumber ekonomi yang ada secara lebih tersusun dan adil, agar manafaatnya dapat dirasai oleh sebahagian besar masyarakat. Dan, bukan hanya dikuasai oleh sesetengah kelompok tertentu, terutamanya yang ‘bijak’ meraih dan memanafaatkan peluang yang terbuka luas di hadapan mereka. Sehingga kadang-kadang menidakkan hak orang lain secara batil, yang sebenarnya lebih layak daripadanya, tetapi tidak diberikan peluang dan kesempatan yang sewajarnya.
 InsyaAllah! pada tulisan kali ini, kita akan menyantuni tentang bagaimana signifikannya elemen rabbaniyyah (ketuhanan) ke arah mengoptimumkan peluang pekerjaan kepada masyarakat melalui keterlibatan secara bersepadu ke semua aktor ekonomi yang ada iaitu isi rumah, peniaga dan pemimpin (kerajaan).
Dalam Islam tuntutan mencari rezeki  dalam erti kata bekerja untuk memenuhi nafkah diri dan keluarga, merupakan satu kewajiban secara 'fardhi' (individu) yang terpikul atas bahu setiap orang yang berkemampuan dari segi fizikal, akal dan emosi. Rentetan daripada itu, Islam melarang mereka yang hakikatnya berkemampuan untuk bekerja, tetapi hidup semata-mata atas belas ihsan orang lain. Untuk itu, Islam memberikan fleksibiliti kepada umatnya, untuk mencari apa saja kurniaan ALLAH SWT di bumi ini asalkan tidak menyanggahi hak-Nya dan hak sesama manusia. Firman ALLAH SWT yang bermaksud:

“Carilah segala segala kesenangan Akhirat anugerah ALLAH kepada kamu, dan janganlah kamu lupakan kesenangan nasibmu di dunia, dan buatlah kebajikan sesama manusia sebagaimana ALLAH berbuat kebajikan kepadamu, dan janganlah mencari kerosakan di bumi. Sesunggunya ALLAH tidak menyukai orang yang melakukan kerosakan” (Surah al-Qasas, ayat 77)

Islam mengiktiraf bekerja sebagai mekanisma kehidupan. Tujuannya, hanya untuk menyempurnakan amanah kekhalifahan yang telah ‘ditaklifkan’ (dipertanggungjawabkan) oleh ALLAH SWT sejak penciptaan Nabi Adam AS. Dan, bukannya dianggap sebagai satu-satunya matlamat kehidupan yang sebagaimana yang difahami dan dianuti oleh masyarakat moden muktakhir ini. Dan hari ini, apa yang membimbangkan fahaman dan anutan ini telah turut meresap masuk ke dalam amalan berkehidupan umat Islam di serata dunia. Sehinggakan ada yang sanggup bertuhankan kerjaya siang dan malam dan langsung mengetepikan hak-hak rabbaniyyah yang sepatutnya menjadi ‘aulawiyyat’ (keutamaan). Juga, hak-hak insaniyyah yang sepatutnya menjadi pelengkap kehidupan. 
Akibatnya, timbullah pelbagai musibah kehidupan yang tidak terduga seperti terputusnya silaturrahim dek kerana perebutan harta, terjadinya persengketaan sesama sendiri dek kerana kerana perebutan kuasa, ternoktahnya semangat bertolongan dek kerana ketamakan diri dan sebagainya . Barangkali, ini semua antara petanda balasan ataupun ingatan ALLAH SWT kepada kita semua. Agar, kembali menjalani kehidupan yang lebih mendekati ALLAH SWT.
Lantaran itu, daripada kaca mata ekonomi Islam, bekerja adalah satu ibadah umum yang pasti mendapat ganjaran pahala yang berlipat ganda di sisi ALLAH SWT di Akhirat kelak. Bahkan, di dunia pun kadang-kadang sudah nampak petanda ganjaran-Nya iaitu melaui keberkatan hidup, khususnya bagi mereka yang bekerja semata-mata untuk mencari 'mardhatillah' (keredhaan ALLAH), dan tidak langsung mengharapakan 'mardhatinnas' (keredhaan manusia).
Namun Islam  tidak sesekali menafikan realiti kehidupan. Baginya, peluang pekerjaan dalam ekonomi tidak akan sesekali wujud dengan sendirinya ataupun secara 'magikal' tanpa kesepaduan dan 'taawun' (bertolongan) gerak laku kehidupan dikalangan aktor-aktor ekonomi iaitu, isi rumah, peniaga dan pemimpin (kerajaan). Hakikatnya, mereka saling bergantungan antara satu sama lain. Dan, tidak akan lengkap putaran kehidupan berekonomi, sekiranya ada salah satu daripada mereka pincang ataupun tidak berperanan secara produktif.

No comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Host