Secara kebetulan, pada tengahari rabu lepas saya berkesempatan 'lunch' di salah sebuah kafetaria di mahallah Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa (PMUIAM), di Seksyen 17 Petaling Jaya, bersama-sama dengan seorang sahabat yang berkhidmat di situ.
Kebetulan juga, waktu itu 'peak hour', maka ramailah adik2 mahasiswa/i berselerakkan untuk mengalas perut masing-masing...dipendekkan cerita, secara berseloroh dengan sahabat saya, 'kalau macam ni punya ramai, banyaklah untung tuan punya kantin ni'...namun, jawapan sahabat saya itu adalah sebaliknya, katanya,'tuan kantin seringkali merungut tak untung'.
Dalam perjalanan pulang ke pejabat, saya terfikir sendirian dan terkait pula dengan beberapa situasi ataupun insiden yang serupa, yang seringkali sampai ke halwa telinga, apabila ada rakan-rakan yang berkhidmat di sektor swasta, seringkali 'mengomel' sebagai tanda 'tidak puas hati', yang pada tahun ini 'increment' dan 'bonus' agak tak berbaloi dengan kerja keras sepanjang tahun kewangan yang lalu...sandaran alasannya, 'company' tak untung seperti tahun-tahun sebelumnya dan sebagai persediaan untuk berdepan dengan sebarang kemungkinan anjakan pencapaian ekonomi yang tidak baik pada tahun berikutnya.
Dalam hal ini, jika ditelusuri frasa 'tak untung' seringkali dijadikan modal dikalangan pemilik perniagaan, baik yang berskala kecil-kecilan, apatah lagi yang sudah berstatus korporat, konglomerat...dan dengan bermacam-macam pangilan lagi...ini untuk memastikan keuntungan sentiasa berada pada tahap yang diinginkan atau optimum...sehinggakan dalam keadaan tertentu, sekiranya untung yang diperolehi tidak menepati 'budget', maka akan diistilahkan keadaan tahun kewangan perniagaan mereka sebagai 'tidak untung', dan lebih dahsyat lagi mengistilahkannya sebagai 'rugi'...
Dengan falsafah keuntungan sebegini rupa, kadang-kadang ia menjerat pemilik perniagaan untuk tidak menunaikan hak yang sepatutnya terutama kepada para pekerjanya...para pelangannya, dan seterusnya kepada masyarakat sekeliling.
Dalam konteks pekerja contohnya, antara hak yang sepatutnya seperti membayar kadar upah (gaji) yang menepati keperluan semasa, penyediaan manafaat-manafaat asas seperti perubatan percuma, pemberian jumlah cuti tahunan yang bersesuaian, suasana kerja yang kondusif. Begitu juga dengan peluang kenaikan pangkat, ia bukan semata-mata dinilai kepada jumlah keuntungan yang mampu dibawa ke dalam 'uncang' perniagaan, ia juga perlu terkait dengan faktor kemanusiaan dan ketuhanan, yang semestinya tidak dapat diterjemahkan dalam ke dalam bentuk angka, yang semestinya memerlukan daya fikir dan tadabbur majikan itu sendiri untuk menilainya. Implikasinya cukup besar jika hak-hak sebegini dapat ditunaikan, antaranya pekerja-pekerja yang benar-benar berpotensi dan berbakat akan terus menumpahkan taat setia dan bekerja dengan pencapaian yang terbaik. Ini sudah tentu akan meningkatkatan tahap kecekapan yang seterusnya menyumbang ke arah peningkatan keberhasilan perniagaan yang lebih baik pada masa yang akan datang.
Manakala, dalam konteks pelanggan, kadar harga barangan atau perkhidmatan yang dijual janganlah terlalu 'mencekik darah', apatah lagi jika kualiti turut terabai. Prinsip untuk memaksimakan keuntungan pada kos yang paling minima, bukanlah sesuatu yang sepatutnya dijadikan asas kepada gerak laku sesuatu perniagaan. Dalam situasi ini saya berpengalaman menjamah nasi beriani di gerai tepi jalan ketika ' peak hour' solat Jumaat di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur dengan harga RM17 sepinggan...menu yang sama sebenarnya boleh diperolehi dengan harga yang jauh lebih murah, tidak melebihi RM10. Apabila diselidik, rupa-rupanya gerai tersebut hanya dibuka pada hari Jumaat...dan secara berseloroh , barangkali harga tersebut dah ' factor in' keuntungan hari-hari lain yang gerainya ditutup.
Begitu juga dalam konteks masyarakat sekeliling, perniagaan perlu lebih sensitif terhadap keperluan serta kehendak masyarakat, dengan bukan hanya menjual barang dan perkhidmatan yang mempunyai permintaan dan keuntungan yang tinggi di dalam pasaran. Dalam hal ini, perlu ada sedikit sebanyak tanggungjawab sosial dengan turut menjual barang dan perkhidmatan tersebut, walaupun margin keuntungan agak begitu kecil. Sebagai contoh, kawasan yang tidak mempunyai nilai ekonomi yang tinggi, tetapi tinggi nilai sosialnya akan menghadapi masalah dalam pembinaan lebuhraya berbanding dengan kawasan yang tinggi nilai ekonominya...kerana pihak-pihak yang berwajib tidak sanggup menerima keberhasilan yang minimum, sedangkan kos yang dikeluarkan begitu besar. Inilah antara realiti yang berlaku kepada mereka yang seringkali berulang alik daripada Kuala Lumpur ke Kota Bharu, melalui Gua Musang.
Begitu juga, perniagaan tidak seharusnya menjadikan orientasi keuntungan sehinggan terabainya sensitiviti masyarakat terutamanya yang terkait dengan agama, bangsa dan budaya. Sebagai contoh, dua tiga hari lepas saya ada mengunjungi sebuah kedai buku di salah sebuah pusat membeli belah di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur, apa yang saya dapati promosi jualan aidilfitri sudah mulai rancak, sedangkan kita masih belum melangkah ke bulan Ramadhan...
Asasnya, tidak salah untuk agresif dalam perniagaan. Sedangkan, Islam sendiri menuntut kita untuk meraih keuntungan dengan sebanyak mungkin melalui perniagaan, sehingga ia diiktiraf sebagai 9/10 daripada sumber rezeki kehidupan. Namun perlu disedari, keuntungan dalam bentuk RM bukanlah segala-galanya. Perlu ada beberapa peratusan tertentu nilai keuntungan yang berupa keberkatan keberhasilan rezeki, yang secara tanpa disedari ia akan menyumbang kepada kualiti kehidupan yang lebih baik.
Untuk berada pada kualiti kehidupan yang lebih baik secara hakiki, minda wasatiyyah dalam orientasi keuntungan perniagaan perlu dijadikan asas, kerana ia menjurus kepada implikasi keadilan kepada semua pihak, yang seterusnya menyumbang kepada implikasi keberhasilan yang lebih baik kepada perniagaan secara konsisten secara jangka panjang, bukan setakat 'untung singkat' dalam terjemahan bentuk RM dan ketenangan hidup.
Wassalam.
Abdul Hadi B. Jusoh,
Kajang, 3.30pagi.
Begitu juga, perniagaan tidak seharusnya menjadikan orientasi keuntungan sehinggan terabainya sensitiviti masyarakat terutamanya yang terkait dengan agama, bangsa dan budaya. Sebagai contoh, dua tiga hari lepas saya ada mengunjungi sebuah kedai buku di salah sebuah pusat membeli belah di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur, apa yang saya dapati promosi jualan aidilfitri sudah mulai rancak, sedangkan kita masih belum melangkah ke bulan Ramadhan...
Asasnya, tidak salah untuk agresif dalam perniagaan. Sedangkan, Islam sendiri menuntut kita untuk meraih keuntungan dengan sebanyak mungkin melalui perniagaan, sehingga ia diiktiraf sebagai 9/10 daripada sumber rezeki kehidupan. Namun perlu disedari, keuntungan dalam bentuk RM bukanlah segala-galanya. Perlu ada beberapa peratusan tertentu nilai keuntungan yang berupa keberkatan keberhasilan rezeki, yang secara tanpa disedari ia akan menyumbang kepada kualiti kehidupan yang lebih baik.
Untuk berada pada kualiti kehidupan yang lebih baik secara hakiki, minda wasatiyyah dalam orientasi keuntungan perniagaan perlu dijadikan asas, kerana ia menjurus kepada implikasi keadilan kepada semua pihak, yang seterusnya menyumbang kepada implikasi keberhasilan yang lebih baik kepada perniagaan secara konsisten secara jangka panjang, bukan setakat 'untung singkat' dalam terjemahan bentuk RM dan ketenangan hidup.
Wassalam.
Abdul Hadi B. Jusoh,
Kajang, 3.30pagi.
No comments:
Post a Comment