Pages

Thursday, November 12, 2015

Bekerja Daripada Perspektif Ekonomi Islam



Dalam Islam, mencari rezeki dalam erti kata bekerja untuk mencari nafkah diri dan keluarga adalah kewajipan yang bersifat ‘fardhi’ (individu). Ia dipertanggungjawabkan kepada setiap orang yang berkemampuan dari segi fizikal, akal dan emosi. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Bekerjalah untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati keesokan harinya”
Islam melarang mereka yang pada hakikatnya mampu bekerja tetapi dengan sewenang-wenangnya hidup dengan meminta-minta belas ihsan orang lain dan hidup menganggur dengan hanya menyerahkan sepenuhnya kepada takdir Ilahi. Banyak hadis Rasulullah s.a.w mengenai larangan berusaha dengan cara meminta-minta apatah lagi dijadikan sebagai ‘kerjaya tetap’. Umpamanya, suatu ketika seorang fakir daripada kalangan ansar datang meminta-minta kepada baginda, lalu baginda bertanya:
"Adakah kamu memiliki sesuatu?" "Tidak", kata lelaki itu. Baginda bertanya lagi dengan bersungguh-sungguh, lalu lelaki itu menjawab: "Saya ada sehelai hamparan yang separuhnya kami jadikan alas duduk dan separuhnya lagi kami buat selimut dan ada sebuah mangkuk yang kami gunakan untuk minum".Maka baginda bersabda kepadanya: "Bawakan kedua-dua benda itu kepada saya". Lalu dibawanya kedua-dua barang itu, kemudian Baginda tunjukkan barang itu kepada orang yang berada di sisi baginda kalau ada sesiapa yang hendak membelinya. Akhirnya baginda dapat menjualnya dengan harga dua dirham dan diberikan wang tersebut kepada lelaki itu sambil baginda berkata: "Belilah makanan untuk keluargamu dengan satu dirham manakala satu dirham lagi belikanlah sebilah kapak". Kemudian Rasulullah s.a.w meminta lelaki itu datang lagi, lalu lelaki itupun datang dan baginda telah membubuhkan hulu kapak itu dan menyuruh lelaki itu pergi mencari kayu api sambil baginda mengatakan kepada lelaki itu supaya lelaki itu tidak akan berjumpa lagi dalam masa 15 hari. Lelaki itu pergi dan kembali lagi selepas 15 hari sambil membawa datang 10 dirham, lalu ia berkata: "Wahai Rasulullah, Allah s.w.t telah memberkati saya pada kerja yang tuan suruh saya lakukan itu." Maka baginda Rasulullah s.a.w bersabda: "Itu adalah lebih baik daripada kamu datang pada hari kiamat kelak sedang pada muka kamu bertanda kerana meminta-minta”
Islam memberikan kebebasan dan fleksibiliti kepada umatnya untuk bekerja mencari rezeki di bumi-Nya. Mereka bebas untuk bekerja dalam apa jua bidang kerjaya selagi mana tidak bercanggah dengan syariat Allah s.w.t, tidak menzalimi sesama manusia dan tidak menjadi penyebab kepada kerosakan di atas muka bumi. Firman Allah SWT dalam Surah al-Qasas, ayat 77 yang bermaksud:
“Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah kamu melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmat yang melimpah-limpah); dan janganlah kamu melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan”
            Islam menganggap pekerjaan hanya sebagai ‘tunggangan kehidupan’ untuk menyempurnakan amanah bagi sebagai khalifah Allah yang telah ditaklifkan (dipertanggungjawabkan) oleh-Nya sejak penciptaan Nabi Adam a.s dan Siti Hawa a.s.  Lantaran itu, ia bukanlah satu-satunya matlamat akhir kehidupan sebagaimana yang difahami dan dianuti oleh kalangan masyarakat moden muktakhir ini yang turut meresap serta menunjangi tasawwur kehidupan umat Islam. Sehinggakan, ada yang sanggup ‘bertuhankan kerjaya siang dan malam’ dan dalam keadaan sedar ataupun tidak mereka telah mengenepikan hak-hak ‘rabbaniyyah’ yang sepatutnya menjadi ‘aulawiyyat’ (keutamaan) kehidupan seharian. Pada masa yang sama, mereka turut mengorbankan hak-hak ‘insaniyyah’ (kemanusiaan) yang sepatutnya menjadi pelengkap kepada kehidupan. Sebagai akibat, berlakunya pelbagai musibah luar jangka dalam kehidupan seperti hubungan ‘silaturrahim’ (persaudaraan) yang semakin dingin, persengketaan sesama sendiri yang semakin menjadi-jadi dan tiada lagi semangat tolong-menolong pada saat sukar. Begitu juga dengan semangat kejiranan yang semakin suram disebalik ‘tembok batu’ yang semakin meninggi.
            Bekerja adalah satu ibadah yang dijanjikan oleh Allah SWT pahala yang berlipat ganda di akhirat kelak. Ianya merupakan satu anugerah yang tidak ternilai hanya kepada sesiapa yang bekerja semata-mata untuk mencari ‘mardhatillah’ (redha Allah) tanpa sedikitpun menghiraukan ‘mardhatinnas’ (redha manusia) sebagai timbal balas. Sungguhpun begitu, Islam tidak sesekali menafikan realiti kehidupan duniawi. Peluang dan pasaran pekerjaan tidak akan wujud dengan sendirinya tanpa gerak kerja bersama pelaku-pelaku ekonomi (isi rumah/pekerja/pengguna, peniaga dan kerajaan). Hakikatnya, mereka perlu bekerjasama secara produktif bagi melengkapkan putaran pasaran dalam ekonomi. Sekiranya, ada yang tidak berperanan secara produktif, iaitu hidup dengan hanya berpeluk tubuh, maka ia akan merencatkan putaran tersebut dan mengakibatkan timbulnya pelbagai masalah dalam masyarakat seperti kenaikan harga barang secara berterusan akibat jumlah penawaran yang jauh lebih rendah daripada permintaan yang dilonjakkan oleh kuasa beli melalui hutang kad kredit dan hutang peribadi.  Di samping itu, kadar pengangguran juga akan turut meningkat akibat kelembapan aktiviti pengeluaran dan pelaburan dalam ekonomi yang kemudiannya boleh menjadi penyumbang kepada pelbagai salah laku seperti rasuah, pecah amanah, penipuan dan sebagainya.
            Untuk itu, setiap pelaku-pelaku ekonomi perlu melaksanakan ‘taklif’ (tanggungjawab) mereka dengan sebaik mungkin dan menganggapnya sebagai amanah Allah SWT, bukan sekadar amanah majikan yang pastinya akan dihisab kualiti pencapaianya di hadapan Allah SWT di akhirat kelak dengan berpaksikan neraca yang adil dan telus. Di mana, sesiapa yang melepasi hisab Allah SWT dengan lebihan amalan kebaikan, pasti akan menerima ganjaran syurga yang terisi di dalamnya dengan segala nikmat dan akan kekal abadi di dalamnya. Manakala, sesiapa yang melepasi hisab Allah SWT dengan lebihan amalan kejahatan, pasti pula akan mendapat ganjaran neraka yang terisi di dalamnya dengan bermacam-macam seksaan tanpa ada titik penghujungnya.
            Lantaran itu, apabila semua pelaku-pelaku ekonomi telah tertusuk nilai ‘rabaniyyah’ dalam jiwa dan diri mereka, maka mereka tidak akan sesekali mudah melanggari setiap ‘taklif’ yang telah diamanahkan kepada mereka, dek kerana perasaan bimbang dan takut terhadap balasan Allah SWT di akhirat kelak. Dengan itu, mereka akan sentiasa menjadikan ‘taqwa’ sebagai asas pertimbangan dan budi bicara dalam setiap keputusan dan tindakan. Bagi mereka, kesusahan di dunia hanyalah bersifat sementara dan masih ada dahan untuk bertaut mencari pertolongan. Juga, masih ada peluang untuk memintas hujah penghakiman dan menangguhkan hukuman yang telah disabitkan oleh ‘mahkamah dunia’. Berlainan sama sekali ketika di akhirat kelak. Di sana, tidak ada lagi penolong termasuklah daripada orang-orang yang dikasihi, tidak ada lagi penghujahan daripada mereka yang bijak pandai dan tidak ada lagi negosiasi untuk menangguhkan seksaan yang telah diputuskan oleh Allah SWT. Semua keputusan adalah muktamad! Firman Allah SWT dalam Surah Fatir, ayat 18 yang bermaksud:
“Dan (ketahuilah), seseorang pemikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain; dan jika seseorang yang berat tanggungannya (dengan dosa), memanggil (orang lain) untuk menolong memikul sama bebanan itu, tidak akan dapat dipikul sedikitpun daripadanya, walaupun orang yang diminta pertolongannya itu daripada kerabatnya sendiri...”
            Unsur ‘rabaniyyah’ perlu menjadi titik-temu dan simpulan dalam kebersamaan gerak kerja semua pelaku ekonomi yang akan sentiasa memacu ke arah matlamat yang satu iaitu mencari redha Allah. Jika ini dapat dilakukan, setiap orang akan mendapat hak masing-masing secara adil tanpa menidakkan hak yang lain. Juga, tidak akan sesekali menzalimi sesama sendiri walau dalam jua perkara dan tindakan.Tanpa ‘rabaniyyah’, seorang majikan akan sanggup memberhentikan pekerja-pekerjanya semata-mata untuk mengekalkan tahap keuntungan yang diingikannya. Pekerja-pekerja pula akan sentiasa culas dan cuai dalam tugasan mereka, sedangkan gaji diterima seperti biasa pada setiap bulan. Manakala, kerajaan pula tidak mempedulikan hak pelaku-pelaku ekonomi yang lain untuk menikmati kemudahan infrakstruktur dan perundangan yang adil serta tidak mengekang amalah rasuah, penipuan dan pecah amanah dalam pentadbirannya sehingga pelaku-pelaku ekonomi yang lain tidak dapat melaksanakan ‘taklif’ mereka secara produktif dengan sebaiknya.
            Antara ‘taklif’ yang perlu dilaksanakan oleh isi rumah adalah seperti berikut:
(1)   Memastikan cara dan hasil kerja menepati amanah majikan yang telah dipersetujui sebelumnya.
(2)   Mengekalkan motivasi dan produktiviti secara ‘istiqomah’ sungguhpun ketika majikan berdepan dengan prestasi kewangan dan organisasi yang tidak baik.
(3)   Tidak melibatkan diri dengan rasuah, pecah amanah dan penipuan.
(4)   Meraikan kebajikan majikan dengan tidak meminta-minta ganjaran ataupun manafaat yang di luar kemampuannya.

Manakala, ‘taklif’ peniaga ataupun juga dianggap sebagai majikan:
(1)  Menganggap keuntungan wang ringgit bukanlah segala-galanya dan sentiasa bersifat ‘qanaah’ (sentiasa merasa cukup) dengan setiap keuntungan yang diperolehi. Dan, menjadikan ganjaran Allah sebagai keutamaan.
(2)  Menetapkan harga yang tidak terlalu tinggi khususnya barangan yang bersifat keperluan sungghpun permintaanya begitu tinggi.
(3)  Meraikan kebajikan pekerja dengan menyediakan suasana tempat bekerja yang selesa serta menyediakan gaji dan manafaat-manafaat lain berdasarkan ‘urf tijari’ (pasaran semasa) seperti perubatan, cuti tahunan dan peluang kenaikan pangkat.
Taklif kerajaan adalah seperti berikut agar isi rumah dan peniaga dapat melaksanakan ‘taklif’ mereka dengan sebaik mungkin:
(1)   Meyediakan infrastruktur jaringan perhubungan dan pengangkutan yang baik.
(2) Mewujudkan perundangan dan panduan tertentu berdasarkan ‘urf tijari’ tanpa mengorbankan kebajikan dan keadilan pelaku-pelaku ekonomi yang lain.
(3) Mengimbangi defisit agar tidak menyebabkan tekanan kewangan kepada pelaku-pelaku ekonomi melalui perlaksanaan polisi dan dasar tertentu.
(4) Memerangi gejala salah guna kuasa dan rasuah yang menjadi penyebab kepada peningkatan kos pengeluaran dan perniagaan dalam ekonomi.
(5)   Mengekalkan kestabilan sosial, politik dan ekonomi.  

No comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Host