Pages

Wednesday, January 27, 2016

Kecairan Institusi Kewangan

Daripada perspektif pengurusan risiko, kecairan (liquidity) amat penting kepada sesebuah institusi kewangan seperti bank. Ia umpama ‘oksigen’ yang akan menentukan kelangsungan terhadap kewujudan sesebuah institusi tersebut. Kecairan yang baik akan menyumbang kepada pengurusan dan pembayaran hutang yang baik, mengekalkan/meningkatkan ‘credit rating’, meminimakan kadar faedah pembiayaan dana dan keupayaan untuk mengembangkan perniagaan.
Secara umum, terdapat 7 sumber kecairan bagi sesebuah institusi kewangan iaitu, deposit, pinjaman antara bank, pinjaman daripada pasaran modal (ekuiti, bon dan sukuk), pelaburan, rezab, modal dan bantuan kerajaan (biasanya bagi institusi yang dimiliki oleh kerajaan).
Untuk itu, pengurusan aset dan liabiliti perlu diperhalusi dengan sebaik mungkin di peringkat institusi agar tidak menimbulkan kesan buruk akibat kegagalan menguruskannya dengan baik. Maka, imbangan yang optimum antara aset dan liabiliti serta jumlah modal dan rezab yang optimum akan mengukuhkan posisi kecairan sesebuah institusi untuk terus diyakini oleh pihak pendeposit, pelabur dan pemiutang, yang seterusnya akan memajukan lagi prestasi perniagaannya.
Justeru, teguran pihak Bank Negara Malaysia (BNM) terhadap pengurusan Lembaga Tabung Haji (LTH) berhubung aspek pengurusan risiko, perlantikan ahli lembaga pengarah perlu dilihat secara positif oleh “semua pihak” demi mempertahankan kedudukan institusi kewangan Islam milik umat ini. Bukannya, terus dicanang ke serata alam untuk membina persepsi yang lebih buruk terhadap LTH. Percayalah, terlalu bersifat “defensif dan menyerang”, tidak akan membawa umat Islam ke mana-mana.
Dengan itu, dua langkah berikut perlu dilaksanakan dengan segera:
Pertama, semua pihak perlu menghentikan semua penyebaran maklumat/berita yang boleh mencetuskan persepsi yang kurang baik kepada LTH.
Kedua, kerajaan melalui pengurusan tertinggi dan lembaga pengarah LTH perlu ambil inisiatif segera untuk mengukuhkan tadbir urus korporat dan pengurusan risiko LTH. Antaranya, dengan tidak melantik pengerusi dan ahli-ahli lembaga pengarah daripada kalangan orang politik kerana ia boleh membuka ruang fitnah dalam banyak perkara. Juga, mengukuhkan aspek pengurusan risiko khususnya daripada perspektif “asset & liability management, market risk management dan credit risk management”

1 comment:

  1. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:0852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya KLIK-> BOCORAN TOTO 2D 3D 4D 5D 6D

    ReplyDelete

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Host