Pages

Sunday, September 8, 2013

Bekerja Kerana ALLAH




          Dalam Islam tuntutan mencari rezeki  dalam erti kata bekerja untuk memenuhi nafkah diri dan keluarga, merupakan satu kewajiban secara 'fardhi' (individu) yang terpikul atas bahu setiap orang yang berkemampuan dari segi fizikal, akal dan emosi. Rentetan daripada itu, Islam melarang mereka yang hakikatnya berkemampuan untuk bekerja, tetapi hidup semata-mata atas belas ihsan orang lain. Untuk itu, Islam memberikan fleksibiliti kepada umatnya, untuk mencari apa saja kurniaan ALLAH SWT di bumi ini asalkan tidak menyanggahi hak-Nya dan hak sesama manusia. Firman ALLAH SWT yang bermaksud:
“Carilah segala segala kesenangan Akhirat anugerah ALLAH kepada kamu, dan janganlah kamu lupakan kesenangan nasibmu di dunia, dan buatlah kebajikan sesama manusia sebagaimana ALLAH berbuat kebajikan kepadamu, dan janganlah mencari kerosakan di bumi. Sesunggunya ALLAH tidak menyukai orang yang melakukan kerosakan” (Surah al-Qasas, ayat 77)
            Islam mengiktiraf bekerja sebagai mekanisma kehidupan. Tujuannya, hanya untuk menyempurnakan amanah kekhalifahan yang telah ‘ditaklifkan’ (dipertanggungjawabkan) oleh ALLAH SWT sejak penciptaan Nabi Adam AS. Dan, bukannya dianggap sebagai satu-satunya matlamat kehidupan yang sebagaimana yang difahami dan dianuti oleh masyarakat moden muktakhir ini. Dan hari ini, apa yang membimbangkan fahaman dan anutan ini telah turut meresap masuk ke dalam amalan berkehidupan umat Islam di serata dunia. Sehinggakan ada yang sanggup bertuhankan kerjaya siang dan malam dan langsung mengetepikan hak-hak rabbaniyyah yang sepatutnya menjadi ‘aulawiyyat’ (keutamaan). Juga, hak-hak insaniyyah yang sepatutnya menjadi pelengkap kehidupan.
Akibatnya, timbullah pelbagai musibah kehidupan yang tidak terduga seperti terputusnya silaturrahim dek kerana perebutan harta, terjadinya persengketaan sesama sendiri dek kerana kerana perebutan kuasa, ternoktahnya semangat bertolongan dek kerana ketamakan diri dan sebagainya . Barangkali, ini semua antara petanda balasan ataupun ingatan ALLAH SWT kepada kita semua. Agar, kembali menjalani kehidupan yang lebih mendekati ALLAH SWT.
            Lantaran itu, daripada kaca mata ekonomi Islam, bekerja adalah satu ibadah umum yang pasti mendapat ganjaran pahala yang berlipat ganda di sisi ALLAH SWT di Akhirat kelak. Bahkan, di dunia pun kadang-kadang sudah nampak petanda ganjaran-Nya iaitu melaui keberkatan hidup, khususnya bagi mereka yang bekerja semata-mata untuk mencari 'mardhatillah' (keredhaan ALLAH), dan tidak langsung mengharapakan 'mardhatinnas' (keredhaan manusia).
            Namun Islam  tidak sesekali menafikan realiti kehidupan. Baginya, peluang pekerjaan dalam ekonomi tidak akan sesekali wujud dengan sendirinya ataupun secara 'magikal' tanpa kesepaduan dan 'taawun' (bertolongan) gerak laku kehidupan dikalangan aktor-aktor ekonomi iaitu, isi rumah, peniaga dan pemimpin (kerajaan). Hakikatnya, mereka saling bergantungan antara satu sama lain. Dan, tidak akan lengkap putaran kehidupan berekonomi, sekiranya ada salah satu daripada mereka pincang ataupun tidak berperanan secara produktif.
            Biar apapun peranan kita, samada sebagai isirumah, peniaga dan pemimpin (kerajaan), ke semuanya perlu bekerja berdasarkan perspektif dan taklif masing-masing. Ini bermakna, setiap daripada kita mengharapakan adanya peluang pekerjaan yang seoptimum mungkin dalam ekonomi. Agar, segala keupayaan dan potensi diri masing-masing dapat digunakan dengan sebaiknya untuk mencari habuan kehidupan buat diri dan keluarga. Tanpa pekerjaan, kita pasti berhadapan dengan hari-hari sukar dalam kehidupan.
            Justeru, untuk memastikan setiap daripada aktor ekonomi tetap ‘berkerjaya’. Maka, setiap daripada mereka perlu melaksanakan ‘kerja-kerja’ masing dengan sebaik mungkin. Tidak boleh ada di antara mereka yang ‘curi tulang’ ataupun leka dengan tidak melaksanakan peranan masing-masing yang telah ditaklifkan. Ini kerana, setiap taklif yang dipukul adalah merupakan amanah daripada ALLAH SWT, bukannya sekadar amanah sesama manusia. Dan, setiap taklif yang terlaksana pasti akan diaudit di hadapan ALLAH SWT di akhirat kelak. Mereka yang melepasi audit tersebut dengan amalan kebaikan yang telah dilakukan akan mendapat ganjaran syurga yang terisi dengan bermacam-macam nikmat yang kekal abadi selamanya. Dan, bagi mereka pula yang melepasi audit tersebut dengan amalan kejahatan akan mendapat ganjaran neraka yang terisi di dalamnya dengan bermacam-macam seksaan yang titik noktahnya hanyalah dalam pengetahuan ALLAH SWT.
Dengan itu, ke semua aktor ekonomi yang yang tertusuk nilai rabbaniyyah dalam dirinya tidak akan sesekali melanggari taklif yang telah diamanahkan oleh ALLAH SWT kepadanya. Ini kerana, mereka begitu amat merasa takut dan bimbang terhadap seksaan ALLAH SWT yang pasti bermula sesudah diri berada di alam barzakh dan diteruskan dengan seksaan yang lebih pedih di akhirat kelak. Bagi mereka, kesesuahan di dunia masih ada ruang untuk mencari tempat bertaut untuk meminta pertolongan mereka yang terdekat dan mengasihi mereka. Di dunia juga, masih ada peluang untuk memintas hujah penghakiman sesama manusia. Begitu juga, masih ada peluang untuk menangguh setiap hukuman yang telah dijatuhkan. Tetapi, tidak sesekali di akhirat kelak. Tidak ada lagi penolong daripada mereka yang dikasihi, tidak ada lagi penghujahan daripada mereka yang bijak pandai dan tidak ada lagi negosiasi yang dapat menangguhkan seksaan yang telah dihukumkan oleh ALLAH SWT. Segala keputusan adalah muktamad! 

No comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Host